Modele serii FX100 są typem rejestratora jazdy - kamerki najstarszej generacji. Urządzenia te mają maksymalną rozdzielczość 1280 × 720,często z wykorzystaniem interpolacji. Kąt widzenia obiektywu wynosi od 90 do 120 °.Modele ten zawierają najbardziej niezbędne funkcje do nagrywania w ruchu: nagrywanie w pętli z wyborem czasu trwania fragmentu, automatycznie wyłączają ekran, nanoszą datę i czas nagrywania wideo, nagrywają audio, automatycznie włączają się i wyłączają przy rozruchu silnika. Rejestratory te wyposażony są w 2,4-calowy, kolorowy ekran, slot microSD / SDHC (obsługa do 32GB), USB 2.0 - do podłączenia do komputera lub adaptera zasilania. Kompresja odbywa się w formatach zapisu i MJPEG AVI, ostatnio pojawia się również H.264. Rejestartory te są dość dużych rozmiarów, przez co niestety zmniejszają widoczność dla kierowcy.Pod względem ceny są to najtańsze kamerki samochodowe, a cena ich wacha się od 90 do 250 zł, zależnie od wykonania. Rejestratory jazdy (kamerki samochodowe) serii FX201,FX202 są urządzeniami kolejnej generacji. Nowością jest nagrywanie wideo w formacie HD720p (1280 × 720) oraz FullHD1080p (1920 × 1080), odpowiednio, z szybkością 30 klatek na sekundę. Szeroki kąt widzenia (120 stopni) rejestratorów pozwala uchwycić i nagrywać duży obszar przed samochodem.Kamerki te dzięki swojemu podłużnemu kształtowi i małemu rozmiarowi doskonale nadają się do umieszczenia ich w okolicy wstecznego lusterka , przez co nie pogarszają widoczności dla kierowcy. Ze względu na zastosowanie procesora NOVATEK, kamery te charakteryzuje doskonały stusunek jakości nagrania do ceny urządzenia. Kamerki te zaopatrzone w takie podstawowe funkcjonalności jak czujnik ruchu, nagrywanie plików w pętli, nagrywania automatyczne po uruchomieniu silnika, menu ustawień umożliwia ustawienie parametrów urządzenia całkowicie "dla siebie", na przykład: opóźnienie zapisu, uruchomienia automatycznego wyłączenia urządzenia, ustawienie długości klipów wideo i wiele więcej. Najnowsza wersja oprogramowania eliminuje równiez przerwy między kolejnymi nagraniami. Ceny tych kamer mieszczą się w zakresie 150 -250 zł, zależnie od wykonania.
Przykłądem kamerki samochodowej rejestratora jazdy o najlepszej jakości obrazu jest urządzenie FX212. Wysoka wydajność nowego procesora Ambarella pozwala na nagrywanie wideo w rozdzielczości do 1920 × 1080 (Rezcywisty Full HD), a dzięki kamerze Samsung obraz jest niezwykle dokładny i ostry. Obrazy nagrywane są bez zwłoki, bez efektu "pływającego obrazu" i niezapisanych sekund pomiędzy fragmentami wideo. Jasny obiektyw zapewnia doskonałą jakość zdjęć. Model FX222 łączy doskonałą jakość zdjęć i funkcjonalność modelu FX212, a także posiada odbiornik GPS SiRF Star III (FX222), wspiera technologię do szybkiego odczytu (TTFF - szybkie pozycjonowanie, nawet przy niskim poziomie sygnału). W obydwu kamerkach samochodowych zainstalowano G-sensor ( akcelerometr trójosiowy czujnik przyspieszenia, hamowania, itp.) w celu zabezpieczenia video w przypadku uderzenia, wypadku itp.Jeżeli kamerka wyposażona jest w odbiornik GPS, który pozwala nagrywać współrzędne oraz prędkości samochodu to można zobaczyć trasę przejazdu za pomocą Google Maps. Kamerka FX301 jest przykładem kamerki najnowszej generacji. Jej najważniejszym walorem jest możliwość nagrywania z dwóch kamer jednocześnie. Pierwsza kamera nagrywa w rozdzielczości tzw. 720p, tj. 1280x720, przy czym obraz jest bardzo dobrej jakości. Druga kamerka nagrywa obraz w niższej rozdzielczości. Mocowanie tej kamerki samochodowejjest bardzo uniwersalne, przez to moziwości instalacyjne są bardzo dobre. Kamerka ta posiada czytelny wyswietlacz, bardzo intuicyjne menu oraz nagrywa wideo z uzyciem najnowszego kodeka H.264. Dzięki takiemu rozwiązaniu nagrania wideo zajmują niedużą przestrzeń na karcie SD.Dzięki temu przy odpowiednio pojemnej karcie możemy przeglądać wstecznie do kilku godzin, zarówno z kamera samochodowej przedniej jak i tzw. tylnej. kamera tylna może być również montowana wewnątrz pojazdu, co może być istotne w pewnych zastosowaniach, np. Taxi, nauka jazdy, transport publiczny itp. |
|
kamerka samochodowa kamerki samochodowe
Korzystam z dwóch czterech typowych rejestratorów trasy. Różnią się istotnymi detalami.
Przeczytaj też test kolejnego rejestratora trasy, tj: OctaCam C-260, z którego korzystam....
...i następnego rejestratora, w popularnej obudowie, pt. HD CAR DVR 720p HDMI.
...i kolejny rejestrator... choć jest to bardziej kamerka z funkcją rejestratora trasy, niż rejestrator jako taki... ale daje radę, nagrywa bardzo dobry obraz, będę z tej kamerki często korzystał... 808 HD Car Key Micro Camera #16
Spis treści testu
- Jaki rejestrator kupić? na co zwracać uwagę?
- Jakość nagrań rejestratorów
- Zdjęcia rejestratorów
- Przykładowe nagrania
- Komentarze
Rejestrator nr 1. Jest to dość charakterystyczny rejestrator, rzadko spotykany. Podpisany jest na pudełku jako VEHICLE DVR, nie ma żadnego logo, marki, itp. Posiada obrotowy obiektyw, który można łatwo skierować do np. wnętrza auta. Raczej nie powinno być problemu z jego identyfikacją wśród innych rejestratorów. Kupiłem go przez internet od polskiego sprzedawcy (czyli nie zza granicy), za 330 zł.
Rejestrator nr 2. Ten natomiast wygląda jak typowy rejestrator trasy. Podpisany jest jako Omega HD CAR DVR i po polsku Kamera samochodowa HD. Nie ma żadnych innych symboli, numerów, znaków. Ten rejestrator występować można z różnymi innymi nazwami, czasami będzie się nieznacznie różnił obudową, czy też w tej samej obudowie może mieć różnorakie parametry, różne konfiguracje przycisków, wejść i wyjść, mieć albo nie mieć diody podczerwieni, itp. Kupiłem go w REAL-u za 190 zł.
Na końcu materiału znajdują się szczegółowe zdjęcia obu rejestratorów.
Jaki rejestrator kupić?
Przechodząc do sedna, z tych dwóch lepiej kupić rejestrator nr 2. Z innych podobnych, w tym przedziale cenowym, tej jakości, tych marek no-name, też rejestrator nr 2.
Ale po kolei, gdybym miał jeszcze raz kupować podobny rejestrator to zwracałbym uwagę na:
Rozdzielczość nagrywanego filmu kamerkisamochodwe
Z racji tego, że nagrania dalej modyfikuję i publikuję to jest to dla mnie podstawowy parametr i musi to być 1280x720 czyli 720p, czyli HD, a dokładniej to HD Ready, obraz panoramiczny.
Oba rejestratory mają prawdziwe 1280x720.
Z tymi rozdzielczościami jest problem, bo w opisach rejestratorów jedno a w pudełku drugie. Często podawane jest, że dany rejestrator jest HD, jest 720p, jest HD Ready a okazuje się, że jest to rozdzielczość interpolowana (czy rozciągnięta), czy ma maksimum 1280x960 albo 960x720. Wszystkie te rozdzielczości do niczego mi nie są potrzebne, musi być 1280x720, i to jest minimum (i zarazem maksimum, bo dalej już jest drogo i rzadko są spotykane takie rejestratory).
Niestety sprzedający przez internet często oszukują, podają, że rejestrator ma 720p, co jest w cywilizowanym świecie rozumiane jako 1280x720 a później okazuje się, że ma 960x720. Czasami powiedzą w prost, że ma 1280x720 a się okaże, że jest 1280x960. Tłumaczenie? "pomyliłem się, ale przecież jest 1280"... albo, "ale jest przecież 720". Ma być oba na raz, 1280 i 720!
Kolejna sprawa to nagrania podawane jako przykładowe, które zwykle nie jest nagraniem wykonanym danym rejestratorem. Nawet nie jest wykonane rejestratorem o podobnych parametrach. Tłumaczenie? "to nagranie przykładowe, jako takie, bo klienci pytają czy w ogóle coś widać". To, że rozdzielczość się nie zgadza, to, że kąt widzenia się nie zgadza, to, że w ogóle nie jest nagrywane rejestratorem (a aparatem, albo kamerą) to nie ma znaczenia. Ja oczywiście proszę o przesłanie pliku nagrania na e-mail i jak na razie otrzymałem dwa i żadne nie były takie jak w opisie. A w opisie wszystko mi się zgadzało.
Dalej ważna jest dla mnie ilość klatek na sekundę, aby było te 24 czy 25, a najlepiej 30, i jeżeli wszystko się zgadza z 1280x720 to i zgadza się z 24/25/30 klatek. Podobnie jest z kolorami, tj. 16 albo 32 bit.
Poniżej znajdują się stop-klatki w oryginalnym rozmiarze, kolorach, i jakości minimalnie gorszej (ze względu na ponowną kompresję przy zapisie plików). Takiej wielkości i jakości jest obraz filmu w skali 1:1, czyli 1280x720 pikseli.
- Rejestrator nr 1 (VEHICLE DVR)
- Rejestrator nr 2 (Omega HD CAR DVR)
- kamerkisamochodwe kamerkisamochodwe
Podczas jazdy z rejestratorem nr 1 było pochmurniej, padał mały deszcz, więc należy wziąć małą poprawkę na te warunki.
Kąt nagrywania obiektywu
Jest to ważny parametr, szczególnie dla mnie. Im szerszy kąt tym nagranie będzie obejmowało większą przestrzeń, czyli nie tylko jezdnię ale i pobocza, skrzyżowania, itd. Ale w typowych rejestratorach, które posiadają kiepskie obiektywy, ten szeroki kąt wiąże się z "zaokrągleniem" obrazu skutkiem czego dobrze i wyraźnie widać tylko na kilka metrów przed autem.
Rejestrator nr 1 ma kąt widzenia 150 stopni, a rejestrator nr 2 ma typowe 120 stopni. Oba rejestratory zaokrąglają obraz i przez to traci on proporcje, jest nieczytelny, trudno rozpoznać markę auta jadącego 50 metrów przed nami, czy obok. 150 stopni to dla mnie za dużo, i głównie dlatego kupiłem ten drugi, ze 120 stopni.
Wybierając rejestrator patrzę na przykładowe nagranie i oceniam czy kąt jest dobry, szczególnie czy nagrywa szeroko bez drastycznego zaokrąglania obrazu i przez to zaburzania proporcji. Wolę aby obejmował mniej obrazu ale go nie zaokrąglał. Tutaj też muszę obejrzeć obraz bo choć większość rejestratorów ma 120 stopni to różnice w zaokrągleniach są bardzo widoczne. kamerkisamochodwe
Oczywiście intencją producentów jest to aby objąć jak najwięcej obrazu i zachować dobrą widoczność przed samą maską. Nie da się brać udziału w wypadku z autem, które jest ciągle 100 metrów przed nami. Jeżeli ktoś wymusi na nas pierwszeństwo, wjedzie nam pod koła to będzie musiał się znaleźć przed maską i wtedy się dobrze nagra.
Co prawda poniższe zdjęcia nie przedstawią tego samego wiaduktu ale różnica w kątach nagrywania jest widoczna, choć nie drastycznie bo dotyczą tylko 30 stopni. Rejestrator nr 1 bardziej zaokrągla obraz oraz obejmuje też większy fragment wnętrza auta. Oba rejestratory przymocowane były do szyby w tym samym miejscu.
-
Karty pamięci
Rejestrator nr 1 nagrywa na kartach microSD a rejestrator nr 2 na karcie SD o typowych wymiarach. Oba obsługują karty do 32 (nr 2 do 64 GB) ale ja korzystam z karty 16 GB bo większe kosztują więcej niż sam rejestrator. Te 16 GB to chyba minimalny rozmiar do rejestratora nagrywającego w tym prawdziwym HD 720p bo pozwala na nagranie 2-3 godzin. Taka ilość materiału pozwala mi swobodnie kontynuować jazdę po nagraniu ciekawego zdarzenia, nie muszę szybko zatrzymywać się aby zgrać pliki z karty bo za chwilę się nadpiszą. kamerkisamochodwe
Karta pamięci Patriot microSDHC 16GB Class10.
Ta sama karta pamięci co wyżej, ale w adapterze rozmiaru standardowej karty SD.
Przy wyborze karty pamięci trzeba patrzeć na to jakiej jest klasy prędkości. W rejestratorze nr 1 działała dobrze karta dopiero z Class 10 (chyba to najwyższa, symbol 10 w literze "C") a w rejestratorze nr 2 działają dobrze też wolniejsze. Mimo tego lepiej kupić kartę z Class 10, jest pewność, że obraz będzie nagrywany bez zacinania się, przeskoków, stop-klatek, i poza tym szybciej można skopiować te GB danych z karty (najlepiej przez kabel USB 2.0 podłączony do rejestratora, przeciętne czytniki kart są bardzo powolne).
-
-
Menu i możliwość konfiguracji kamerkisamochodwe
Okazało się, że rejestrator nr 1 nie ma typowego menu. Kupiony później rejestrator nr 2 już ma takie menu jakiego każdy się spodziewa kupując jakiekolwiek urządzenie elektroniczne, a nawet bardziej rozbudowane. Skutkiem czego rejestrator nr 1 nie pozwala praktycznie nic konfigurować, a w rejestratorze 2 możemy konfigurować niemal wszystko.
Co można konfigurować?
To czy ma być widoczny czas na nagraniu. W rejestratorze nr 1 nie mogę w ogóle wyłączyć pokazywania czasu! a aby ustawić dobrą godzinę muszę wkopiować na kartę pamięci plik time.txt ze wpisaną z klawiatury aktualną godziną i włączyć rejetrator. W rejestratorze nr 2 mogę wszystko ustawić w menu.
Czas trwania plików z nagraniami. Rejestratory nagrywają obraz po kawałkach, które później zapisywane są na karcie pamięci jako oddzielne pliki video (zwykle typ AVI). Rejestrator nr 1 zapisuje pliki o czasie trwania 2 minut i nie da się tego zmienić, a rejestrator nr 2 pozwala na ustawienie czy to mają być 2, 5 czy 10-minutowe nagrania. 1 minuta nagrania HD 720p to mniej więcej 100 MB, 10 minut = 1 GB.
Kolejne pliki video na karcie pamięci z nagrania jednej jazdy.
Rozdzielczość filmu. Ja nagrywam w najwyższej jakości więc tylko raz to ustawiam. W rejestratorze nr 1 robi się to za pomocą przycisku na obudowie.
Generalnie z menu w rejestratorze nr 2 można wszystko wygodnie zmieniać, formatować kartę, włączać detektor ruchu, nagrywanie w pętli, czas kontynuowania nagrania po wyłączeniu auta, włączenie i wyłączenia obrazu na panelu, ustawianie czasu, itd. a rejestrator 1 pozwala tylko na zmianę podstawowych parametrów i tak nieintuicyjnie, że muszę kilka razy klikać na kolejne przyciski na obudowie aby w końcu ustawić coś tak jak chciałem.
-
Podstawowe i dodatkowe funkcjonalności kamerkisamochodwe
Oba rejestratory podłącza się do gniazda zapalniczki samochodowej przez załączony kabel (wejście USB na rejestratorze, ma być obsługa USB 2.0). Oba nagrywają po włączeniu silnika samochodu (czyli gdy poleci prąd przez tę zapalniczkę) i oba się wyłączą. Oba nagrywają w pętli, czyli po zapełnieniu karty pamięci usuwane są najstarsze nagrania aby było miejsce na nowe. Wszystko to oczywiście musi być i chyba zawsze jest.
Oba posiadają funkcję kamery internetowej, nagrywania w podczerwieni, robienia zdjęć, itd. z czego nie mam zamiaru korzystać. Rejestrator nr 2 można też podłączyć do telewizora oraz do zewnętrznej ładowarki na 5V. Ma też funkcję dyktafonu.
-
Uchwyt mocujący
Oczywiście jest to przyssawka, praktycznie wszystkie uchwyty pozwalają na swobodny obrót w większość stron świata. Ale dobrze jest dla mnie aby rejestrator był mocowany do uchwytu przez gwint 1/4 cala, czyli standardowy rozmiar w statywach fotograficznych. Dzięki temu mogę taki rejestrator zamocować do różnorakich innych statywów, typowych fotograficznych, ewentualnie sam sobie zrobić jakieś mocowanie (np. do roweru) bo trzeba tylko mieć śrubkę 1/4 cala.
Przy czym sama przyssawką pozwala też na przymocowanie rejestratora do wielu miejsc np. kasku podczas jazdy gokartem, pewnie też nie będzie problemu z mocowaniem na zewnątrz auta przy niskich prędkościach, itp.
kamerkisamochodwe Rejestrator nr 1 można mocować od dołu i od góry do uchwytu bo ma zaczepy po obu stronach, a rejestrator nr 2 tylko od góry. Uchwyt rejestratora nr 1 nie jest standardowy, pasuje tylko do tego konkretnego rejestratora.
Co prawda do rejestratora nr 1 dołączony jest dodatkowy płaski uchwyt z gumą od spodu, ale nadaje się on chyba tylko do ustawienia rejestratora na biurku.
-
Cena rejestratora
Rozstrzał cenowy za praktycznie te same rejestratory jest bardzo duży. Tak jak wyżej pisałem, rejestrator nr 1 kosztował 330 zł i kupiony był przez internet, a rejestrator nr 2 kupiony za 190 zł w REAL-u. Ale oba identyczne rejestratory widziałem też po 500-800 zł w różnych sklepach. I przeciwnie, przez internet są oferowane i po 80 zł, przy czym bardzo duże jest ryzyko trafienia na parametry inne niż podane w opisach, bardzo kiepski obraz. Więcej niż 250 zł nie zapłaciłbym za spełniający wszystkie moje wymagania rejestrator.
A rejestrator nr 2 kupiłem właśnie dlatego w REAL-u, bo mogłem go sobie pomacać, włączyć, sprawdzić przed zakupem czy jest wszystko jak należy. Nawet proponowano mi, abym sobie pojeździł z nim po parkingu i sprawdził go w akcji, ale już sobie takie testy darowałem.
Który rejestrator kupiłbym jeszcze raz? który bym polecił? kamerkisamochodwe
Rejestrator nr 2. Z nr 2 na bieżąco korzystam i w zasadzie nie mam co do niego większych uwag. Jest to chyba najlepszy rejestrator z tych tańszych. Nic negatywnego mnie w nim nie zaskoczyło.
Rejestrator nr 1 leży na razie na półce ale też jeszcze mi się przyda ze względu na ten 150 stopniowy kąt widzenia, przez który kupiłem nowy rejestrator. Nr 1 będzie mi niebawem potrzebny do nagrywania wnętrza auta oraz "bajeranckich" ujęć typu skręcającego koła podczas jazdy, gdzie szeroki kąt jest jak najbardziej pożądany.
Jakość nagrań rejestratorów
Generalnie jakość jest kiepska, nawet przy prawdziwej rozdzielczości 1280x720. Co prawda sporo można zobaczyć, ale tylko na bliskich odległościach. Zwykle będzie problem z odczytaniem rejestracji mijanych aut, nawet nazw miejscowości, szczególnie jeżeli obiektyw ma duży kąt wiedzenia. Ponadto obiektywy są malutkie i kiepskiej jakości, kolory często nie są takie jak powinny. Podobnie jest z jakością dźwięku, pięknego brzmienia naszego silnika nijak nie nagramy.
Obraz z rejestratorów ciężko porównać do nagrań ze zwykłych, nawet tanich kamer, czy aparatów cyfrowych nagrywających w HD720p.
Rolą typowych rejestratorów jest nagranie jakiegoś zdarzenia drogowego, zwykle tego w którym się uczestniczy, więc spełniać będą tę rolę. Ale słabo nadają się do szczegółowego rejestrowania trasy przejazdu. Z napisami, rejestracjami, twarzami, itd.. będzie spory problem.
Poniżej znajdują się przykładowe nagrania wykonane na potrzeby tego materiału. Nagrania dwoma rejestratorami były wykonane tego samego dnia, po mniej więcej tej samej trasie przejazdu. Ze względu na pochmurną pogodę jakość nagrania troszkę ucierpiała, podobnie przez kompresję przy edycji oraz przy zamieszczaniu nagrania w Youtube. Nagranie wykonane w słoneczną pogodę i przeglądane w oryginale (bez edycji) będzie troszkę lepszej jakości. W drugiej części poniższych filmików jest nagranie w nocy, przy miejskim oświetleniu.
Rejestrator nr 1 (VEHICLE DVR):
Rejestrator nr 2 (Omega HD CAR DVR):
Nagrania w nocy, bez oświetlenia kamerkisamochodwe
Powyższe nagranie było wykonane wcześniej, rejestratorem nr 2, ale przy rejestratorze nr 1 tak samo by było mało co widać - tylko tyle ile oświetlą lampy naszego samochodu.
Diody podczerwieni oczywiście nic nie pomogą w takiej sytuacji bo świecą na pół metra oświetlając miejsce o średnicy kilkudziesięciu centymetrów. Jest to tylko gadżet, taka mini-latareczka.
Jakość samych rejestratorów kamerkisamochodwe
Jakość jest taka sobie, to tania chińszczyzna. Rejestrator nr 1 już zaczyna buczeć/szumieć podczas nagrywania (jakiś problem z mikrofonem) i wydaje mi się, że pogorszyły się kolory na nagraniach. Rejestrator nr 2 od początku trzeszczy trochę obudową co słychać na nagraniu, ale poza tym działa dobrze. Ma też chyba 2 lata gwarancji, a że kupiony w REAL-u to są jakieś szanse na wymianę jakby kompletnie padł.
Z rejestratora nr 1 wypada kabel USB, muszę wtyczkę doginać aby się trzymała. I ogólną wadą rejestratorów są wiszące kable przez całą szybę. Wewnętrzne baterie na początku trzymają około dwóch godzin, z czasem coraz mniej, więc bez kabli się nie obejdzie.
Codzienne korzystanie z rejestratora kamerkisamochodwe
Mimo, że każdy z rejestratorów pozwala na bezobsługowe korzystanie to jednak odpinam je od szyby czołowej, oczywiście w obawie o szybę boczną. Mimo, że niewiele kosztują to jednak boją się, że znajdzie się jakiś zacofany złodziej, który pomyśli, że kradnie jakiś drogi cud techniki.
Droga sprawa to spektakularne nagrania, a głównie ich brak. Niestety trudno trafić na jakieś ciekawe zdarzenia mimo krążącej opinii, że wszelkie kamery w aucie przyciągają nieszczęścia. Jak już coś się trafi to albo było za daleko i nic nie widać, albo się... nie nagrało, jak w opisywanym przypadku pt.Prawie wypadek prawie się nagrał.
Markowe małe kamery
Kamery pokroju GoPro, Drift Innovation, Contour+ czy VIO POV HD nagrywają w nieporównywalnie lepszej, w prawdziwej rozdzielczości FullHD, ale też mają swoje wady jako rejestratory trasy. Podstawowa wada to cena, a dalej to, że nagrywają podobny, zakrzywiony obraz jak zwykłe rejestratory. Taka jest ich rola, głównym bohaterem nagrań ma być posiadacz kamery i to co się dzieje w pobliżu jego auta a nie rejestracja i analiza sytuacji na drodze w promieniu kilkuset metrów.
Kupując jedną z tych kamer jako rejestrator trasy musiałbym po prostu je wcześniej porządnie przetestować, tak w ciemno, po samych opisach to jednak zbyt duże ryzyko.